FARSI | ENGLISH   www.CFI.ir



قمری: نمی خواهم زنگ تفریح باشیم

رئیس فدراسیون دوچرخه‌سواری اعزام بانوان رکابزن به مسابقات قهرمانی آسیای پیست را قطعی می‌داند و می‌گوید در این فرصت کم تنها باید فکر افزایش سطح آمادگی آنها باشیم نه آموزش تکنیک!
به گزارش روابط عمومی فدراسیون دوچرخه سواری،این روزها تیم های دوچرخه سواری کشورمان در بخش پیست در حال آماده شدن برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا هستند. کمتر از ۵۰ روز تا برگزاری این رویداد زمان هست اما این دوره رقابتها برای ورزشکاران و مسئولین این رشته از آن بعد دارای اهمیت است که کسب امتیاز برای حضور در رقابتهای المپیک در هر دو بخش پیست و جاده اهمیت دارد . از بعد دیگر به دلیل افزایش بی سابقه هزینه های اعزام و تجهیزات و تاکید وزارت ورزش برای حضور تیم هایی کیفی و اعزام ورزشکارانی که امید کسب مدال دارند؛انتخاب نفرات نهایی اهمیت زیادی پیدا کرده است. به همین منظور در دو انتخابی تیم ملی بانوان رکوردهایی برای ورود به تیم ملی اعلام شد اما بسیاری از ورزشکاران به این حد نصاب ها نرسیدند و جامانده ها نیز از بابت این مسئله به فدراسیون اعتراض کرده اند.

خسرو قمری رئیس فدراسیون دوچرخه سواری در گفتگویی با خبرنگار مهر پیرامون مسائل اعزام تیم به مسابقات قهرمانی آسیا و برگزاری اردوها و انتخابی های ورزشکاران توضیح داد.

نگاه ما به دوچرخه سواری زنان توسعه ای بوده
خسرو قمری در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ما نزدیک به ۵۰ روز تا برگزاری مسابقات دوچرخه سواری قهرمانی آسیا در بخش پیست زمان داریم. در مجموع رشته هایی که در این مسابقات برگزار می شود ما در ۹ رشته در دو بخش سرعت و نیمه استقامت و در دو رده سنی بزرگسالان و جوانان و زنان و مردان به مصاف رقبا خواهیم رفت.

وی افزود: پیرامون بحث حضور بانوان رکابزن باید این مسئله را توضیح بدهم که ما در سالهای قبل نگاهمان به حضور بانوان نگاه توسعه ای بود یعنی هر بار که تیم را اعزام می کردیم هدفمان از حضور دوچرخه سواران کسب تجربه و اینکه کمک بدهیم تا کم کم به سمت مدال آوری بروند. اما امسال در مسابقات قهرمانی آسیا و بازیهای آسیایی به مراحلی رسیده ایم که روی سکو برویم، مثلا در بخش کوهستان فرانک پرتو آذر اولین مدال تاریخ دوچرخه سواری در این بخش را بدست آورد. در بخش استقامت و نیمه استقامت رکابزنان شرایط شان به نسبت دیگر رشته ها بهتر شده است.

باید از نگاه توسعه ای دست برداریم به سمت مدال آوری برویم
قمری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه برای اعزام ها به مسابقات قهرمانی آسیا باید مجوز شورای برون مرزی بگیریم و باید دلیلی برای اعزام هر ورزشکار هم براساس سیاست فدراسیون دوچرخه سواری و هم براساس سیاست وزارت ورزش و جوانان داشته باشیم. لذا رفتن دوچرخه سوار به مسابقات قهرمانی آسیا مستلزم این است که باید از این نگاه توسعه ای دست برداریم و به سمت و سویی برویم که روی رشته هایی که امید کسب مدال داریم سرمایه گذاری کنیم. با این شرایط اعزام افرادی یا رشته هایی که مدال نمی گیرند و یا اعزام تیم با تعداد زیاد جزء اینکه هزینه ها را بالا می برد و ذهن مفید ما را برای آماده سازی تیم و انجام کارها پراکنده می کند سودی ندارد.

در تعداد ورزشکاران کاهش نداریم
وی ادامه داد: این طور نیست که در مسابقات قهرمانی آسیای امسال شاهد کاهش تعداد نفرات در بخش بانوان باشیم. در سالهای قبل مسابقات پیست و جاده در کنار هم یا به فاصله بسیار کمی برگزار می شد اما در حال حاضر این رقابتها در فاصله زمانی و در دو کشور مجزا برگزار می شود. با این شرایط اگر قبلا چهار ورزشکار برای حضور در هر دو بخش نیمه استقامت پیست و استقامت جاده انتخاب می شدند حالا این نفرات به صورت جدا برای هر مسابقه انتخاب می شوند و این یعنی فرصت خوبی برای اعزام نفرات بیشتر بوجود آورده است.

شانس موفقیت مان بیشتر شده است
قمری با بیان اینکه ما برای اعزام نفرات درصد گذاری کرده ایم به طوریکه برای بخش مردان ۸۰ درصد و در بخش بانوان ۶۰ درصد شانس کسب مدال به عنوان مبنای اعزام ما قرار گرفته است، گفت: در سال قبل این درصد در بخش بانوان کمتر از ۳۰ درصد بود. با نگاه توسعه ای که در این چند سال به بخش نیمه استقامت داشتیم بانوان رکابزن به بازیهای آسیایی اعزام شدند و در بخش نیمه استقامت رتبه های چهارم و پنجم و ششم را کسب کردند. سطح بازیهای آسیایی از مسابقات قهرمانی آسیا بالاتر هست و همین باعث شده تا برای اینکه بتوانند مدال بگیرند امیدوار شویم. از آن طرف مسابقات پیست و جاده از هم جدا شده است که این افزایش درصد موفقیت در هر دو بخش افزایش یافته است.

بهترین ها راهی مسابقات آسیایی می شوند
وی توضیح داد: برخی از ورزشکارانی که انتخاب نشده اند می گویند که قرار است تعداد ورزشکاران اعزامی کم شود اما نه تنها تعداد کم نشده بلکه بیشتر هم شده است چرا که دو مسابقه پیست و جاده از هم جدا شده اند. اما باید تاکید کنم که نگاه ما این است که ورزشکار ما برای انتخاب و اعزام یک ورزشکار باید حداقل ها را داشته باشد. ما باید به این سمت برویم که بهترین ها راهی رقابتها شوند. در حال حاضر بانوان دوچرخه سوار استقامتی ما نشان داده اند که شرایط ایده آلی دارند و می توانند به مدال آوری نزدیک شوند.

رئیس فدراسیون دوچرخه سواری خاطرنشان کرد: ورزشکاری که در همین انتخابی ها رکورد هفتم و هشتم مسابقات آسیا را می زند بردن اش به رقابتها چه معنا دارد؟ پس ما باید به سراغ ورزشکارانی برویم که حداقل ۵۰ تا ۶۰ درصد آمادگی را داشته باشند. اما این مسئله این طور هم نیست که برخی می گویند که ورزشکاران شرایط خوبی ندارند؛ همه در حال تمرین هستند. در حال حاضر ۱۰ تا ۱۵ ورزشکار خانم در اردوی بخش پیست حضور دارند و تمرین می کنند . این نفرات در حالی انتخاب شده اند که رقابتهای قهرمانی کشور، لیگ و دو رکوردگیری را پشت سر گذاشته و بارها مورد ارزیابی قرار گرفته اند و بعد از آن برای حضور در اردوی تیم ملی انتخاب و دعوت به اردو شده اند. ما نمی توانیم همه نفرات را به اردو دعوت کنیم چرا که اگر تعداد زیاد شود کیفیت اردو کم خواهد شد و هم اینکه برای آنهایی که شرایط خوبی دارند و باید روی آنها سرمایه گذاری بیشتری کنیم عقب می مانیم.

بانوان قطعا در ترکیب تیم اعزامی قرار دارند
وی بیان داشت: دو سه نفری که از لحاظ تمرین خوب بوده اند اما در مسابقات جا مانده اند اعتراض دارند. بانوان دوچرخه سوار صد درصد در ترکیب تیم اعزامی ما به مسابقات قهرمانی آسیا قرار دارند و حداقل چهار تا پنج نفر خواهند بود. اما مطمئنا تلاش می شود تا جوانان و با استعدادها انتخاب شوند و از آن سو با توجه به شرایط ایده آل رکابزنان بخش نیمه استقامتی نگاه ما به این سمت است.

فرصت آموزش تکنیک را نداریم !
قمری با بیان اینکه منطق هم می گوید که نفراتی انتخاب شوند که سطح آمادگی خوبی داشته باشند چرا که ما فرصت نداریم تا بخواهیم در فرصت کمتر از ۵۰ روز ورزشکار را به شرایط ایده آل برسانیم یا اینکه تازه به آنها تکنیک یاد بدهیم تاکید کرد: این فرصت زمانی به ما این اجازه را نمی دهد تا بتوانیم آنها را آماده کنیم به همین دلیل نفراتی انتخاب شده اند که در چندین مسابقه شرکت کرده و به ما این اطمینان را داده اند که از نظر تجربه و تکنیک وضعیت خوبی دارند و در این فرصت به شرایط بهتری از لحاظ آمادگی می رسند.

ورزشکار نباید زنگ تفریح باشد
وی تصریح کرد: در این شرایط دلاری و ارزی و فضایی که برای حضور در رقابتهای برون مرزی وجود دارد نباید ورزشکار در مسابقات زنگ تفریح باشد. یک ورزشکاری که می بریم به جز جوانان ما در رده سنی امید و بزرگسال سالیان سال است که در مسابقات تجربه کسب کرده و انگیزه دارند. پس الان دیگر لزومی به این نیست که کسی را ببریم که نیازی به این انگیزه داشته باشد. این انگیزه باید سالها قبل بوجود آمده باشد و حالا به فکر افتخار و مدال باشد.

باید مدیریت هزینه کنیم
رئیس فدراسیون دوچرخه سواری در پایان گفت: ما باید مدیریت هزینه در فضای کاری مان داشته باشیم و از آن سو پیشرفت را در بخش زنان و مردان در بخش پیست دنبال کنیم. اگر الان ۴۰ ورزشکار به اردو بیاوریم جز اینکه کیفیت کارمان را پایین می آورد سودی برای ما ندارد. به همین لحاظ هم با نظرات کمیته فنی در ابتدای اردوها افراد زیادی را آورده ایم و تست گرفته ایم و در نهایت به این نفرات نهایی رسیده ایم. در این فرصت زمانی کم دیگر باید روی تکنیک بچه ها ها بالخصوص جوانان و بانوان کار کنیم. پیست رشته بسیار تخصصی است و بسیاری از این ورزشکارانی که انتخاب شده اند در استانهایشان پیست ندارند.

مسابقات دوچرخه سواری قهرمانی آسیا در بخش پیست دی ماه سال جاری در اندونزی برگزار می شود.

تاريخ  ارسال:دوشنبه 5 آذر 1397 - 08:11

تعداد بازديد: 274

کد:108548-1403


  Free PageRank Checker

 کليه حقوق خبری و تصويری سايت متعلق به فدراسيون دوچرخه سواری جمهوري اسلامي ايران می باشد.