دوچرخهسواری از دیرباز نه به عنوان یک ورزش بلکه به عنوان یک تفریح سالم، مفرح و مفید شناخته شده است.
در ظاهر همه چیز ساده به نظر میرسد زانوانی که بالا پایین میروند و چرخ محرک را به حرکت در میآورند، اما در پس همین حرکات ساده معجونی از تبدیلات نیرو و انرژی هم در دوچرخه و هم در بدن ورزشکار وجود دارد.
پایگاه علمی - تحقیقاتی Popular Mechanics در گزارشی جالب و متفاوت به بررسی نکات نه چندان پیدای رشتهی دوچرخهسواری پرداخته است.
* تاثیر گرما و فشار هوا بر سرعت رکابزنان:
همه دوچرخهسواران می دانند که هنگام رکاب زدن در سربالاییها باید مقداری از انرژی خود را صرف مبارزه با جاذبه کنند، اما یکی از فاکتورهایی که همیشه با کارایی دوچرخهسواران مقابله میکند، هواست.
دانشمندان متوجه شدهاند که چگالی هوای خشک، در فشار سطح دریا (76 میلیمتر جیوه) و دمای نزدیک به 5 درجه سانتیگراد به 1.215 کیلوگرم بر متر مکعب میرسد.
تیم ایرو دینامیک خوب دوچرخه نیز میتواند تا حدودی مقاومت هوا را کاهش میدهد.
دوچرخهسواران و دانشمندان تلاش خود را برای مبارزه با این جاذبه، متوقف نکردهاند. در المپیک لندن 2012، دمای محیط پیست ولدروم را به 27 درجه سانتیگراد افزایش دادند تا هوا رقیقتر شود و رکورد جهانی پیشرفت کند.
هر چند، در محیط آزاد، تنها راهکار برای مبارزه با هوا، مسابقه دادن در سطوح مرتفع تر زمین است جایی که تراکم هوا کمتر باشد. این یکی از دلایلی است که جنی لونگو در سالهای 1989 و 1996 مکزیکوسیتی را برای ثبت رکورد ساعتی جهان خود انتخاب کرد.
در ارتفاع 2237 متری از سطح زمین، چگالی هوای خشک در دمای 15 درجه سانتی گراد به پایینتر از یک کیلوگرم بر متر معکب(یک هزارم چگالی آب) کاهش پیدا میکند. لنگو در مقایسه با دوچرخهسواریهای گذشته خود در سطح دریا، در این دوچرخهسواری نزدیک به یک و نیم کیلومتر بر ساعتتر سریعتر رکاب زدهاست.
* این مغز دروغگو!
مغز به بدن دروغ میگوید و مانع از به کارگیری تمام انرژی بدن میشود! مغز به وسیله خستگی یا درد به ما هشدار میدهد تا سرعت خود را کم کنیم یا حرکت را متوقف کنیم. زیرا فکر میکند ممکن است بدن آسیب ببیند.
هر چند که دوچرخهسواران حرفهای از طریق تمرینهای خود به این حقیقت رسیدهاند که میتوانند این هشدارها را نادیده بگیرند و مانع درد را پشت سر بگذراند تا سریع تر به خط پایان برسند و همه انرژی خود را مصرف میکنند.
این به این معناست که آمادگی ذهنی میتوان به اندازه آمادگی جسمانی حائز اهمیت باشد. در یک تحقیق دمای هوا به تعدادی از دوچرخه سواران به طور عمدی کمتر از واقعیت اعلام شد.
نتایج نشان داد که این دوچرخه سواران که فکر میکردند هوا خنکتر است، سریعتر از دوچرخهسوارانی که دمای واقعی هوا را میدانستند، رکاب زدند!
انتخاب موسیقی مناسب برای هر دوچرخهسوار به هنگام آموزش، یکی از زمینههای در حال پیشرفت به وسیله کارشناسان است. برای یافتن راههای پیوند دادن حالات احساسی با آموزش تکمیلی، تحقیقات زیادی صورت گرفته است. بنابراین احساسات نیز میتوانند تاثیرات مثبتی بر کارایی ورزشکاران بگذارند.
منبع: ایسنا