حقایقی جالب درباره دوچرخه سواری (2)
دوچرخهسواری سریعترین حرکت با کمک نیروی عضلانی
یک نفر را بر دوچرخه سوار کنید و شاهد کارآمدترین مخلوق روی زمین باشید. هیچ موجود زنده دیگری نمیتواند با مصرف چنین انرژی کمی، به خودی خود جابجا شود و تازه این تنها زمانی است که به زمین مسطح دوچرخهسواری میکند، اگر در سراشیبی باشد ، انرژی رایگان جاذبه زمین نیاز به انرژی انسان را کاهش میدهد.
اگر یک دوچرخهسوار و یک شخص پیاده به میزان یکسان انرژی مصرف کنند، تاثیر دوچرخه باعث میشود که سرعت دوچرخهسوار سه برابر باشد. به هنگام راه رفتن با سرعت متوسط، یک شخص پیاده شش برابر بیشتر از یک دوچرخهسوار انرژی مصرف میکند.
دویدن نیز چهار برابر بیشتر از دوچرخهسواری انرژی مصرف میکند. نه دوندگان و نه هیچ ورزشکار دیگری که با انرژی خود حرکت میکند و نه حتی سریعترین ورزشکار دنیا ، نمیتوانند به پای یک دوچرخهسوار برسند.
یوسین بولت در مسابقات جهانی 2009 برلین، با سرعتی بیش از 37 کیلومتر بر ساعت دوید و رکوردش زیر 10 ثانیه بود. جرمی وودراسپون ، اسکیت باز پر سرعت، پیستی به طول 500 متر را با سرعت بیش از 53 کیلومتر بر ساعت طی کرد و رکورد جهانی را به نام خود ثبت نمود.
اما هیچ ورزشکاری نمیتواند با اسکیت یا دویدن سریعتر از کریس بوردن حرکت کند که در یک ساعت بیش از 56 کیلومتر را طی کرد. اولین رکورد را در سال 1996 در پیشت ولدروم منچستر به ثبت رساند. وقتی صحبت از جابجایی با قدرت عضلات است، هیچ راهی سریع تر از دوچرخه نیست.
* جادههای امن و تشویق مردم به دوچرخه سواری
هر چقدر مردم بیشتر دوچرخهسواری میکنند، جادهها امنتر به نظر میرسد. این امنیت فقط برای دوچرخهسواران نیست، بلکه برای همه کاربران جادههاست و حتی رانندگان نیز از تاثیر دوچرخهها متعجب شدهاند.
در پورتلند، بین سالهای 1997 تا 2007 ، مرگ و میر ناشی از تصادفات از 46 عدد در سال به 28 عدد کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که تعداد سفرها با استفاده از دوچرخه در سال 2007، چهار برابر شده و شش درصد از کل سفرهای جادهای را به خود اختصاص داده است.
به همین ترتیب، استفاده از دوچرخه در هلند بین سالهای 1977 تا 1997 ، 45 درصد افزایش داشته در حالی که آمار مرگ و میر در دوچرخهسواران تقریبا 40 درصد کاهش داشته است.
در برلین بین سالهای 1990 تا 2007 ، سهم سفرها با استفاده از دوچرخه دو برابر شده و به 10 درصد از کل سفرها رسیده است و آمار صدمات جدی وارد شده به دوچرخهسواران 38 درصد کاهش داشته است. فهمیدن علت بالا رفتن میزان ایمنی جادهها زیاد سخت نیست.
با بالا رفتن تعداد دوچرخهسواران در جادهها ، حضورشان مشهودتر خواهد بود و رانندگان در قبال آنها محتاط تر خواهند شد.وقتی تعداد بیشتری دوچرخهسوار وجود داشته باشد ، شهرها امکانات و جادههای امن تری را برای آنها فراهم میکنند.
همچنین، تعدادی از رانندگان به دوچرخهسواری رو میآورند، بنابراین تعداد ماشینها در جادهها کمتر میشود و امکان تصادف با ماشینهای پر سرعت نیز کمتر خواهد شد.
منبع: ایسنا
|