قمری: برای گرفتن مدال باید هزینه کنیم/ دستاوردهای دوچرخهسواری کمنظیر است
رئیس فدراسیون دوچرخهسواری گفت: به حضور دانش خارجی کادر فنی در تیم های ملی اعتقاد دارم.
خسرو قمری رئیس فدراسیون دوچرخه سواری در گفتگویی ویژه با خبرگزاری برنا این چنین افزود: دوچرخه سوار یکی از رشته هایی است که همیشه برای ما مدال آور بوده و در میادین آسیایی توانسته پرچم ایران را بالا ببرد. رشته ای که علی رغم همه مشکلاتش کماکان یک مدعی جدی و طراز اول در قاب آسیا محسوب می شود اما به این رشته هرگز به اندازه اهمیت و البته مدال هایش بها داده نشده و نگاه خریدارانه ای از سوی مدیران به این رشته وجود نداشته است. رئیس فدراسیون با حضور در خبرگزاری برنا از مشکلات و معضلات این رشته گفت و درباره چشم انداز و افق های پیش رو دوچرخه سواری صحبت کرد.
*از حال و هوای این روزهای دوچرخه سواری برایمان بگویید؟ این روزها در دوچرخه سواری شاهد اتفاقات خوب و امیدوار کننده ای هستیم. بهترین اتفاق مربوط به تور آذربایجان است که پس از ارزیابی فدراسیون جهانی (UCI) از درجه 2، 2 به درجه 1، 2 ارتقا پیدا کرد که به نوعی رتبه دوم تورهای جهانی و بین المللی محسوب می شود. با این ارتقای درجه می توانیم امیدوار باشیم که تیم های معتبرتر و طراز اولی به این تور بین المللی خواهند آمد. از سوی دیگر این ارتقای درجه در رنکینگ رکابزنان شرکت کننده نیز تاثیر شایانی خواهد داشت. خبرهای خوب دیگر این که در رنکینگی که اخیراً از سوی فدراسیون جهانی (UCI) اعلام شده با 350 امتیاز در آسیا اول هستیم و باشگاه پتروشیمی نیز جایگاه نخست را در میان باشگاه آسیایی در اختیار دارد. در بخش انفرادی نیز پورسیدی و میزبانی به ترتیب رتبه های انفرادی سوم و چهارم را دارند. همچنین سال گذشته جزو 18 کشور مطرح جهان در توسعه دوچرخه سواری قرار گرفته ایم.
*به رغم موفقیت های اخیر اما کماکان صحبت های متناقضی درباره تعلیق فدراسیون شنیده می شود، چندی پیش آقای افشارزاده دبیر کل ملی المپیک به صراحت اعلام کرد که فدراسیون دوچرخه سواری تعلیق است در حالیکه شما این مشکل را حل شده می دانید؟!
عمده صحبت ها درباره این موضوع به اصلاح اساسنامه مربوط می شود که مربوط به ما نیست و کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان باید با تعامل با یکدیگر این ماموریت را مطابق با استانداردهای درخواستی IOC و فدراسیون های جهانی انجام دهند. من معتقدم که اگر این اتفاق رخ دهد مساله کاملاً حل شده خواهد بود و هیچ مشکل دیگری وجود ندارد. تناقضاتی که شما اشاره می کنید مشکل خاصی نیست و مسائل جزئی را در بر می گیرد. من معتقدم حساس شدن به این مسائل تنها فضای رشد را از ما گرفته و چرخ دوچرخه سواری را از حرکت باز می دارد. در حالیکه ما در فدراسیون دوچرخه سواری با سرعت و شدت فراوان در حال حرکت هستیم و حتی نسبت به تقویم فدراسیون جلوتر حرکت می کنیم.
*یکی از آسیب های اخیر ورزش ایران از دست رفتن کرسی های بین المللی در مجامع ورزشی است اتفاقی که در دوچرخه سواری هم اخیراً رخ داد و آقای واعظ آشتیانی عضویت در هیات رئیسه را از دست داد. فدراسیون در این زمینه چه پاسخی دارد؟
کرسی های آسیایی و جهانی همه ساله در اجلاس های سراسری مورد رای گیری قرار می گیرند برای اجلاس اخیر در کشور هندوستان نیز ما برای آقای واعظ بلیت رزرو کردیم تا در این اجلاس حضور پیدا کند اما متاسفانه ایشان به هندوستان نیامد از همین رو این کرسی مهم را از دست دادیم. با این وجود روابط ما با ایشان بسیار حسنه و نزدیک است و از مشاوره های ایشان همیشه استفاده می کنیم حتی من بعداز این اتفاق از ایشان گلایه کردم که چرا به هندوستان نیامدند و آقای واعظ نیز تاکید کرد که در آینده قطعاً دوباره حضوری پررنگ در مجامع بین المللی خواهد داشت و به ما کمک خواهد کرد. با این وجود خوشبختانه توانستیم کرسی ریاست کمیته تریال آسیا را به دست بیاوریم تا دست خالی از هندوستان باز نگردیم.
*طی دو دهه اخیر در دوچرخه سواری همیشه شاهد نام های تکراری بوده ایم و یکسری ستاره خاص همیشه در این رشته مطرح هستند و به نظر می رسد این سیکل بسته کماکان ادامه دارد و هیچگاه فرصتی در اختیار پدیده های جوان و نام های تازه قرار نمی گیرد. فدراسیون در زمینه استعدادیابی چه اقداماتی انجام داده است؟
متاسفانه در گذشته در دوچرخه سواری همیشه نگاه گلخانه ای حاکم بوده و نتیجه همین رویکرد تکرار یکسری نام های تکراری بوده است اما ما تصمیم گرفته ایم به انحصار موجود در دوچرخه سواری پایان بدهیم. در همین مسابقات قهرمانی آسیا که در اسفندماه سال گذشته برگزار شد 75 درصد دوچرخه سواران پدیده های جدید و جوان بودند. همچنین کمیته استعدادیابی را فعال کرده ایم و با فعالیت های اخیر و پیگیرانه این کمیته قریب به 150 رکاب زن جدید در رده های سنی مختلف شناسایی شده اند که در آینده آنها را در اردوهای تیم ملی رویت خواهید کرد. همچنین برگزاری مجدانه و منظم در رقابت های رده های پایه در رده نوجوانان، جوانان و امید سبب شده تا استعدادها و پدیده های این رشته نمایان شود که قطعاً در آینده ای نزدیک از آنها بیشتر خواهیم شنید.
*دوچرخه سواری یکی از رشته هایی بوده که همیشه با حضور مربیان خارجی نتایج درخشانی گرفته است آیا فدراسیون قصد ندارد از این الگوی موفق پیروی کرده و از دانش خارجی در سطح تیم های ملی استفاده کند؟
من هم اعتقاد دارم که مربی خارجی در برخی از ماده ها می تواند به ما کمک شایانی کند اما نباید فراموش کرد که مربیان داخلی ما نیز در سطح قابل قبولی هستند. در همین مسابقات قهرمانی آسیا در سال 91 با مربی خارجی در مالزی 9 مدال گرفتیم اما در سال 91 با مربی داخلی موفق شدیم 10 مدال بگیریم. در حالیکه تیم ما به دلیل کارشکنی های موجود دو روز از مسابقات را از دست داد و در غیر این صورت می توانست مدال های بیشتری را نیز کسب کند. با این وجود به شخصه به حضور دانش خارجی کادر فنی در تیم های ملی اعتقاد دارم. من معتقدم که رشته دوچرخه سواری یک رشته مدرن است که با سرعت سرسام آوری حرکت می کند و ما برای عقب نماندن از این قافله باید خودمان را آبدیت کنیم تا عقب نمانیم. بنده در سفری که به زودی به آلماتی برای ملاقات با ریاست فدراسیون قزاقستان خواهم داشت، قصد دارم برای رشته های استقامت با یک مربی قزاق مذاکره ای کنم. البته اخیراً در حوزه آموزش مربیان ایران نیز پیشرفت قابل قبولی داشتند تمامی کتاب های داوری و مربیگری تالیف شده در سال 2013 را ترجمه کرده ایم و براساس آنها مربیان و داوران داخلی را آموزش داده ایم و می توانیم بگوییم که مربیان ما از لحاظ فنی در سطح قابل قبولی قرار دارند. با این وجود عمیقاً اعتقاد دارم برای موفقیت و نتیجه گیری در بازی های آسیایی اینچئون و کسب مدال های رنگارنگ باید هزینه کنیم و از بهترین مربیان سطح جهان استفاده کنیم. به ویژه اینکه رکابزنان ما نیز در طول این سال ها با بهترین مربیان جهان و در یک شرایط کاملاً حرفه ای و بین المللی کار کرده اند و باید در اردوهای تیم ملی نیز همین شرایط را برای آنها فراهم کنیم. مانع اصلی ما در این زمینه مسائل مالی است که با حل آنها می توانیم مربیان خوبی را به خدمت بگیریم.
*علی رغم موفقیت در حوزه مردان به نظر می رسد که کرانه این موفقیت به حوزه بانوان تعمیم پیدا نکرده است. فدراسیون در حوزه بانوان چه فعالیت هایی را انجام داده است؟ مسائلی که در گذشته وجود داشت همیشه یک تابو و یک سد پیش روی دوچرخه سواری بانوان بود اما با شکسته شدن این تابوها سبب شد در فضای کاری و فعالیت بانوان تجدید نظر کنیم و به نتایج خوبی هم رسیدیم. اکنون رقابت های بانوان ما در تمامی رده های سنی و در تمامی سطوح همپای آقایان مرتب و منظم برگزار می شود و فدراسیون توانسته در این حوزه دستاوردهای بسیار خوبی داشته باشد. برای نخستین بار مسابقات بانوان در همه سطوح با تشکیلات خود بانوان برگزار می شود و از داور و مربی گرفته تا بقیه عوامل اجرایی همگی خانم هستند و همین باعث شده تا وابستگی به آقایان کمتر شود. این تغییر ساختار قطعاً نتایج و دستاوردهای خوبی را به همراه خواهد داشت اما باید در این زمینه سعه صدر داشته باشیم چرا که ورزش یک پدیده دیربازده است و برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید در آن شکیبا بود.
*یکی از مشکلات قدیمی و کلیشه ای دوچرخه سواری کمبود پیست بوده است فدراسیون برای حل این مشکل چه تدابیری اندیشیده است؟ بی تردید پیست اختصاصی اولین و مهمترین نیاز رشته دوچرخه سواری است و بدون زیرساخت ها نمی توان در این رشته به موفقیت دست یافت. خوشبختانه این مشکل با همکاری وزارت ورزش و جوانان و شرکت توسعه و تجهیز در حال مرتفع شدن است. در حال حاضر 16 پیست در حال احداث در سراسر کشور داریم که جملگی بالای 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشتند و اگر تامین اعتبار لازم در این زمینه صورت گیرد امیدواریم که تا پایان سال حداقل بخشی از آنها افتتاح شود. برای نخستین بار دو پیست چوبی در رشت و ساری در حال احداث است که می تواند مشکل نبود پیشت استاندارد چوبی را در کشور برای همیشه مرتفع کند.
*دوچرخه سواری یکی از رشته های پیشرو در صدور لژیونر به کشورهای آسیایی و اروپا بوده آیا فدراسیون در این زمینه برنامه خاصی برای بسط و گسترش این جریان و حمایت از این لژیونر ها داشته است؟
ساختن، پرداختن و صادر کردن لژیونر یک امر حرفه ای است که بیش از آنکه فدراسیون در آن دخیل باشد ماحصل یک فرآیند حرفه ای و ساختاری و صد البته خود رکابزنان است. مهمترین کاری که فدراسیون در این زمینه می تواند انجام دهد بستر سازی و فراهم ساختن شرایط برای حضور در تورهای بین المللی و اعلام رنکینگ آنها به فدراسیون جهانی است. ما سه تیم کنتینانتال داریم که در تورهای بین المللی شرکت می کنند که حمایت از این تیم ها سبب می شود تا رکابزنان بتوانند با موفقیت در مسابقات بین المللی در رنکینگ امتیازات خوبی بگیرد. رکابزنان ما برای لژیونر شدن باید حتماً عضو یکی از این تیم ها باشند و حرفه ای فکر کنند و ورزش را دنبال کنند تا بتوانند جذب تیم های خارجی شوند. دوچرخه سوار باید بتواند در این تیم ها و در این مسابقات خود را نشان دهد تا مسیر برای او باز شود. فدراسیون نیز همه جور کمک خواهد کرد اما بی تردید نقش اصلی را خود دوچرخه سوار ایفا می کند. حضور در تیم های خارجی و لژیونر شدن علاوه بر پیشرفت در حوزه فنی، عواید مالی فراوانی برای رکابزنان خواهد داشت و آنها را از لحاظ ملی مرتفع خواهد کرد و باید رکابزنان از این ظرفیت استفاده کنند.
*آیا با دکتر صالحی امیری سرپرست وزارت ورزش و جوانان ملاقات داشته اید؟ ارزیابی تان از حضور ایشان در وزارتخانه چیست؟
شخصاً تاکنون با ایشان ملاقات نداشته ام اما با توجه به صحبت ها و رزومه قابل اعتنای ایشان و شخصیت وارسته و علمی که دارند اعتقاد دارم که دکتر روحانی انتخاب شایسته ای را انجام داده و ایشان این ظرفیت را برای وزیر شدن دارا است و پتانسیل آن را دارد که بتواند از مجلس رای اعتماد بگیرد. به اعتقاد من دکتر روحانی باید فضایی ایجاد کند که دکتر صالحی امیری بتواند با رای اعتماد بالا از مجلس به عنوان وزیر ورزش و جوانان انتخاب شده و با اقتدار و قاطعیت بیشتری کشتی ورزش را هدایت کند. بنده با توجه به نگاه کارشناسی ایشان اعتقاد دارم که دکتر صالحی امیری می تواند در سمت وزیر ورزش و جوانان موفق باشد و کارهای بزرگی انجام دهد.
|