FARSI | ENGLISH   www.CFI.ir



آموزش اندازه کردن دوچرخه

کمیته آموزش فدراسیون دوچرخه سواری چهارمین بخش روش های اندازه کردن دوچرخه را منتشر کرد.

بخش چهارم:


دوچرخه کوهستان

اندازه کردن دوچرخه کوهستان عملی است دستخوش تغییر که در حین حرکت صورت می‌گیرد. با این که اندازه کردن دوچرخه کوهستان از نظر اصول تنظیم و قواعد به‌کارگرفتن انرژی، مثلاً ارتفاع زین یا زاویه و جلو یا عقب بودن آن، تا حد زیادی به دوچرخه جاده شباهت دارد، اما در اندازه کردن باید به ماهیت رشته‌ای که دوچرخه برای آن تنظیم می‌شود هم توجه کرد. برای مثال راندن در یک مسافت طولانی، پرشیب، خطرناک، پردست‌انداز، و یا از نظر تکنیکی مشکل، نیازمند این است که زین ارتفاع کمی داشته و متمایل به عقب باشد تا امکان پائین آمدن در سراشیبی‌ها را فراهم آورد. بعضی دوچرخه‌های کوهستان دارای لوله زین مجهز به میل ضامن هستند؛ اگر دوچرخه‌تان این امکان را ندارد می‌توانید یکی روی آن نصب کنید. بعضی از انواع این دوچرخه‌ها مجهز به فنرهایی هستند که به شما امکان می‌دهند برای پرش آنها را تنظیم کنید. در هنگام دوچرخه‌سواری باید حداقل یک آچار آلن با اندازه مناسب را به همراه داشته باشید تا بتوانید ارتفاع زین را در صورت لزوم کم یا زیاد کنید.


دوچرخه‌های ترکیبی و دوچرخه شهری

در تنظیم دوچرخه‌های با کاربرد روزمره اغلب کارایی مدنظر نیست. دوچرخه‎سوارانی که از این دوچرخه‌ها برای جابجایی روزانه استفاده می‌کنند معمولاً ارتفاع زین را کم می‌گیرند تا در ترافیک و رفت‌و‌آمدها که مستلزم سوار و پیاده‌شدن بسیار است، راحت‌تر باشند. این قبیل دوچرخه‌ها معمولاً دارای بار و وزن مضاعفی هستند، برای مثال به خاطر وجود گل‌گیر، سبد‌های صندوقی روی دوچرخه یا حمل کوله‌پشتی، که منجر به تحمیل فشار بیشتر به زانوی دوچرخه‌سوار می‌شود و البته به دلیل پائین بودن زین، زانو پیشاپیش در حال تحمل فشار و بار فزاینده‌ای است. اگر مسافتی که روزانه با دوچرخه طی می‌کنید بیش از 16 کیلومتر است و بار هم بر روی دوچرخه قرار داده‌اید، بهتر است موقعیت‌های مختلف زین را امتحان کنید تا آن وضعیتی را که بیشترین راحتی را برایتان فراهم می‌آورد پیدا کنید.


دوچرخه‌های خوابیده (RECUMBENTS)

اصول تنظیم این دوچرخه‌ها تا حد زیادی از قواعد به‌کارگیری انرژی در دوچرخه جاده تبعیت می‌کند. شیوه نشستن روی این دوچرخه که به وضعیت لمیده نزدیک است، راحت‌ترین و بالقوه نیرومندترین حالت در راندن دوچرخه محسوب می‌شود. تمامی رکوردهای سرعت با نیروی بشر با این دوچرخه‌ها به دست آمده‌اند.


گفتنی است علاقه مندان می توانند جهت مطالعه بخشهای قبلی این مطلب به قسمت اخبار کمیته آموزش مراجعه نمایند.

ادامه این مطلب ظرف روزهای آینده از طریق سایت فدراسیون دوچرخه سواری منشر خواهد شد.

تاريخ  ارسال:سه شنبه 10 تير 1393 - 09:13

تعداد بازديد: 269

کد:32327-1404


  Free PageRank Checker

 کليه حقوق خبری و تصويری سايت متعلق به فدراسيون دوچرخه سواری جمهوري اسلامي ايران می باشد.